جمع آوری و خلاصه:هانیه سخایی

نویسنده:مایکل لوسیر

 درباره نویسنده:

مایکل لوسیر نویسنده کتاب های پرفروش قانون جذب است.(جذب و قانون اتصال). به دنبال حرفه ای به عنوان سخنران عمومی و مربی انگیزشی ، به لوسیر توصیه شد که کتابی بنویسد و قانون جذب نتیجه آن بود. لوزیر همچنین چهار بار در برنامه اپرا وینفری به عنوان بخشی از سریال روح خود ظاهر شد.

 

چکیده کتاب:

اگر در زندگی جزو افرادی هستید که در محیط کار و خانه و جامعه نمی‌توانی به خوبی با دیگران ارتباط برقرار کنی، با راهکارهای این کتاب زندگی ات  متحول می شود.

پس با خلاصه‌ای از این کتاب فوق العاده با ما همراه باشید.

خلاصه کتاب:

بیشتر مردم موقعیتی را به خاطر می آورند که با افراد دیگر ارتباط داشتند یا ارتباط نداشتند.

قانون ارتباط بیان می کند که وقتی دو نفر با هم تفاهم دارند، با یکدیگر ارتباط بهتری خواهند داشت. دلیل اینکه به چنین چیزی قانون اطلاق می شود، این است که قاعده ی ساده ای را دنبال می کند.

برای برقراری ارتباط با دیگران سه شرط لازم است: تفاهم، نکته سنجی، روش ارتباطی

تفاهم:

ایجاد تفاهم گاهی در عرض یک ثانیه و گاهی سالها طول میکشد، و برای حفظ کردن آن باید مراعات کردن را بیاموزید،اما  می‌توانید آن را در عرض چند ثانیه از بین ببرید و گاهی اوقات هرگز و هرگز نمی‌شود آن را ترمیم کرد.

تفاهم عامل عمده  ارتباط است .ارتباط در دو مرحله رخ می‌دهد، د کلامی و غیرکلامی .

بیشتر مردم از دو طریق در ایجاد تفاهم ناکام می مانند یا ارتباط دوستانه آنها با دیگران از بین می رود. قانون ارتباط تمام وسایل لازم را برای پیشرفت در ارتباط و عدم نقص آن و ایجاد رابطه‌ای دوستانه در اختیار شما قرار میدهد.

 

نکته سنجی:

نکته سنجی یعنی هنر توجه و واکنش نشان دادن به هر آنچه متوجه آن شده ای. یعنی یعنی سرنخ هایی کلامی و غیرکلامی  مثل خندیدن، سرخ شدن، ناخن جویدن یا به لکنت افتادن که حاکی از وضعیت روحی و احساسی فرد است، و اینکه بعد از آن بتوانی روش ارتباطی خود را با طرف مقابل هماهنگ کنی.

از طریق نکته سنجی است که میتوانی رابطه دوستانه برقرار کنی.افرادی که در نکته سنجی در قبال دیگران خبر هستند، می توانند سریع وضعیتی را بررسی کنند و در مقابل آن به طریقی واکنش نشان دهند، که باعث ایجاد رابطه ای دوستانه شود.قادر نبودن به نکته سنجی باعث عدم درک یکدیگر می شود، که به طور کلی تفاهم و سازگاری را هم از بین میبرد.

 

روش ارتباطی:

مهارت تو در روش ارتباط با دیگران باعث می‌شود که در نکته سنجی ماهر شوی و بتوانی رابطه دوستانه برقرار کنیم.چهار روش ارتباطی شامل دیداری، شنیداری، حرکات بدنی و دیجیتالی است. است که با یک نفر ارتباط داشته باشیم یا با یک گروه، درک چهار روش ارتباطی به تو کمک می‌کند به خوبی ارتباط برقرار کنی و به سازگاری با تفاهم برسی .

 

افراد دیداری:

افراد دیداری موضوعات را به صورت تصویر می بینند و با ایجاد تصاویر در ذهنشان، موضوعات را به خاطر می سپارند، سریع یاد می گیرند و وقتی برنامه ای نداشته باشند سریع خسته می شوند، ترجیح می دهند به جای جزئیات کلیات را در نظر بگیرند.

 

افراد  شنیداری:

هرآنچه را بشنوند، کلمه کلمه به خاطر دارند و با گوش دادن یاد می‌گیرند و یادداشت برنمی‌دارند. قصه گو های خوبی هستند و موقع کار کردن یا تمرکز با خودشان حرف میزنند.

 

افراد حرکتی:

اغلب آهسته صحبت می کنند و بهترین یادگیری آنها از طریق عمل است. آگاهی به شیوه خودشان از طریق اطلاعات جدید، به زمان نیاز دارد. آنها تمایل دارند برای جا افتادن در وضعیت یا محیطی جدید، با صبر و حوصله پیش بروند .

 

افراد دیجتالی:

این افراد مطالب را سلسله وار و گام به گام حفظ می کنند. از طریق منطق و استدلال  پردازش می کنند و وارد جزئیات می شوند. به شدت نیاز دارند که از دنیای اطراف خود سر در بیاورند. موضوعات را از طریق استدلال ذهنی یاد می‌گیرند و برای پردازش اطلاعات جدید به زمان نیاز دارند.

چهار روش ساده

حالا در این قسمت می خواهیم به شما چهار روش ساده برای برقراری ارتباط بهتر ارائه دهیم:

چهار چوب بندی دوباره، ترغیب به چشم‌اندازی بهتر، تلقین و پیش‌فرض مثبت

 

اینها چهار روش ساده هستند که هر کسی می‌تواند در آنها خبره شود تا ازاین طریق بتوانند به گونه ای موثر تر ارتباط برقرار کند و در نتیجه ارتباطات بهتری در همه نوع وضعیت‌های روزمره به وجود بیاورد.

 

۱.چهارچوب بندی دوباره:

وقتی تو چیزی را چهارچوب بندی می کنی، یعنی با دیدگاهی متفاوت به آن نگاه می کنی. چهار چوب بندی دوباره راهی است که باعث می شود هر آنچه ممکن است سناریوی منفی به نظر برسد، به سناریوی مثبت تبدیل شود.وقتی تو مفهوم رویدادی را تغییر دهی، می توانی ارتباطی بالقوه منفی را به نوع مثبتی از آن که به معنای ایجاد ارتباطی بهتر با فردی دیگر است تغییر دهی .هیچ کسی دلش نمی‌خواهد اوقاتی را با فردی منفی سپری کند،وقتی با ذهنیت مثبت ارتباط برقرار می کنی باعث میشوند دیگران دلشان بخواهد با تو باشند.

 

۲.ترغیب به چشم اندازی بهتر:

ترغیب به چشم‌اندازی بهتر روشی ارتباطی با دیگری است که هر آنچه آن فرد به عنوان پیامد یا تجربه منفی پیش بینی میکند، به خوبی می تواند به تجربه یا پیامدی مثبت تبدیل کند.وقتی تو برای فردی فرصتی ایجاد می کنی تا آینده را با نگرشی مثبت تر مد نظر قرار دهد، در اصل حامل مژده‌ای هستی. این امر باعث می شود فردی که تو با او ارتباط برقرار کرده ای نه تنها خودش بلکه تو را هم به نحوی مثبت‌تر ببیند چون آن فرد به مراتب خوشبین تر شده است.

 

۳.تلقین:

تلقین پیشنهادی عمدی برای مجاب کردن فردی در کاری بدون اینکه خودش از قصد طرف مقابل طرف مقابل خبر داشته باشد است. تلقین یک پیشنهاد در ذهن دیگری، راهیست برای ایجاد ارتباطی ناخودآگاه با آن فردکه فرصت دریافت جواب مورد علاقه را افزایش میدهد. تلقین در مرحله برقراری ارتباط ناآگاهانه کار می کند.

 

۴.پیش‌فرض مثبت:

پیش فرض مثبت در مورد چیزی یعنی فرض را بر این بگذاریم که ممکن است رخ دهد. اگر تو پیش فرض مثبتی را به هر سوال یا ارتباطی وارد کنی، به احتمال زیاد جوابی را که دنبالش هستی دریافت می‌کنی. برای برقراری ارتباط با فردی باید با او حرف بزنی. وارد کردن پیش فرض مثبت به سوال یا پیشنهاد، این احتمال را که طرف مقابل به نحوی واکنش نشان دهد که سر صحبت را باز کند که یعنی توانسته ای ارتباط برقرار کنی، زیاد می کند.

برقراری ارتباط در هر جنبه ای از زندگیت

 

اگر پدر یا مادر هستی، خودت میدانی که برای برقراری ارتباط حتی با یک فرزند هم چقدر مشکل است.  مسئله زمانی پیچیده‌تر می‌شود که پای بچه های دیگر هم که روش های ارتباطی متفاوتی با تو دارند، در میان باشد. بالاخره اگر روش ارتباطی خودت هم با روش همسرت متفاوت باشد، لازم است که هر دوی شما هماهنگی لازم را ایجاد کنید تا بتوانید با فرزندتان رابطه دوستانه برقرار کنید.

آگاهی از روش ارتباطی خودت باعث می‌شود که ارتباط تو با فرزندان در هماهنگ باشد.

 

برای اینکه مربی یا مشاور خوبی باشی، لازم است اطلاعاتی را از مراجعه کنندگان خود جمع آوری کنی. مجبور هستید گاهی سوالات احساسی و شخصی از آنان بکنی تا متوجه شوید که به چه چیزی نیاز دارند یا در چه موردی می خواهند حرف بزنند.اگر روش ارتباطی تو با روش مراجعه‌کننده ات  جور نباشد، به احتمال زیاد نمی توانید با او ارتباط برقرار کنید چون مراجعه کننده احساس نمی کند که تو متوجه مطلب او شده اید و عقیده دارد که احساسش را درک نکرده اید.بنابراین به عنوان مربی یا مشاوری موثر امری مهم است که بدانیم چگونه از طریق ۴ روش ارتباطی متفاوت ارتباط برقرار کنید تا از این طریق هماهنگی و تفاهم به وجود بیاوری.

 

حالا در این بخش می خواهیم راهکارهایی را به معلمان و مربیان ارائه دهیم تا برای برقراری ارتباط و تسریع در یادگیری به دانش آموزان به آنها کمک کند:

 

طرح سوالاتی برای عضوگیری:

سوال عضوگیری سوالی است که کسی آن را با قصد اینکه جوابی را از اکثریت افراد گروه بگیرد مطرح می کند.

طرح این سوالات باعث آگاهی کلاس یا جلسه می‌شود که قصد بر این است افراد با هم تعامل داشته باشند و انتظار می‌رود که همه در آن شرکت کنند.

 

 گرفتن جواب های سریع با صداهای بلند:

این روشی برای طراح سوالاتی است که باعث جواب های سریع یکی دو کلمه‌ای از هر کس در اتاق میشود. این کار باعث تشویق شاگردان می‌شود که حواسشان را جمع کنند ،به صورت کلامی در بحث شرکت کنند و به دانش‌آموزان این امکان را می دهد که با جواب های کوتاه اطلاعات جدید را کامل کنند.

 

پافشاری بر جواب:

پافشاری بر جواب یعنی وقتی معلم یا مربی از گروه سوالی می کند، سراغ مطلب بعدی نمی رود تا اینکه جواب را بگیرد. این کار کار باعث می شود که دانش آموزان حواسشان را جمع کنند، روی  شاگردان را باز و کمک می‌کند خجالت آنها از بین برود.

 

این بخش مهم است، آن را یادداشت کنید:

این روشی است تا معلم یا مربی مطمئن می شود که در هنگام ارائه مطالبی مهم، شاگردان حواسشان را جمع می‌کنند. این روش به شاگردان خیالباف هشدار می‌دهد که تمرکز داشته باشند و دانش آموزان را تشویق می کند تا در یادداشت کردن شرکت کنند. و  نین وقتی معلم متوجه می‌شود که دانش‌آموزان حواسشان نیست یا تمرکز ندارند، این راهکار باعث می شود که دانش آموزان به خود بیایند و توجه لازم را بکنند .

 

مطالب این کتاب را با دیگران در میان بگذارید تا به آنها کمک شود که در زندگیشان ارتباطات ای بهتر با تو و دیگران برقرار کنند.

 

درباره هانیه سخایی:

هانیه سخایی مدیر گروه هنری” بیا “می باشد. ایشان معتقد هستند که اگر بازی را ترک نکنید دیر یا زود پیروز می شوید.و همیشه این تفکر در ذهن هانیه سخایی جاری است که مرز بین بدبختی و خوشبختی تنها داشتن یک کارت کتابخانه است . این ندا در هانیه سخایی زمزمه ای مااندگار است گه یا انجام بده یا انجام نده،سعی ام را می کنم معنا ندارد !!

مدرک کارشناسی خود را در سال ۱۳۹۹ در حسابداری  از دانشگاه پیام نور اخذ نمود.ولی علاقه مند به کارهای هنری بخصوص در حوزه کتاب و کتابخوانی است .هانیه سخایی  در  این اندیشه است که چطور می توانیم همه را به کتاب خواندن علاقه مند کنیم.همیشه به این فکر می کند که چرا با وجود صدها سال پیدایش حرفه ای کتاب چرا هنوز مردم از مطالعه فرار می کنند .یک خبر خوب این است که هانیه  سخایی قصد دارد که روشی نوین در عرصه صنعت کتاب و کتابخوانی بوجود بیاورد.و گروهی از علاقه مندان به این حوزه را مدیریت می کند.

او علاقمند به تدریس و انجام پروژه های مرتبط با حوزه کتاب است و هم اکنون نیز در زمینه تولید کتاب های صوتی ،تصویری و پویا  مشغول به فعالیت می باشد. از آرزوهای هانیه سخایی  جهانی بدور از جهل و توهم دانایی  می باشد.از ویژگی های اصلی ایشان شرکت در کار گروهی است.